منشور حقوق بیماران

درمانگاه شبانه‌روزی حضرت علی اصغر

در مرکز درمانی حضرت علی‌اصغر متناسب با ماهیت خدماتی و پزشکی مجموعه، سعی تمامی عوامل بر رعایت کامل حقوق بیماران و مراجعان عزیز است. احترام به شخصیت بیماران و شناخت و تلاش برای برآورده کردن نیازهای آنان از جمله مهمترین پارامترهای اخلاقی تمامی کارکنان و پزشکان این مرکز است. در زیر می‌توانید چگونگی ارائه حقوق بیماران را در هفت مورد اصلی که در این مرکز درمانی به شدت مورد پیگیری و رعایت قرار می‌گیرند مشاهده فرمایید:

دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است

  • خدمات رسانی به مراجعان می‌بایست شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد.
  • کلیه روابط در این مرکز بر پایه صداقت، انصاف، ادب و همراه با مهربانی است.
  • رسیدگی به امور بیماران فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی است.
  • سعی عوامل در خدمات رسانی این است که این خدمات همواره بر اساس دانش روز باشد.
  • ارائه خدمات پزشکی می بایست مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد.
  • توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت و الویت های درمانی بیماران در اولویت فعالیت‌های کادر مرکز است.
  • کلیه خدمات پزشکی مبتنی بر هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی است.
  • همراهی و حمایت بیماران می بایست شامل تامین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت های غیر ضروری باشد.
  • توجه ویژه ای به حقوق گروه های آسیب پذیر جامعه از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست در راس اولویت‌های خدمات رسانی مرکز است.
  • سعی ما بر این است که ارائه خدمات درمانی در سریعترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد.
  • رعایت متغیرهایی چون زبان، سن و جنس گیرندگان خدمت، سبب رضایت و بهره‌وری بیشتر در فرآیند خدمات رسانی می‌شود.

اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد

محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد :

  • مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش
  • ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی بیمارستان اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش
  • نام، مسئولیت و رتبه حرفه ای اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشک، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفه ای آن ها با یکدیگر
  • روش های تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن، تشخیص بیماری، پیش آگهی و عوارض آن و نیز کلیه اطلاعات تأثیرگذار در روند تصمیم گیری بیمار
  • نحوه دسترسی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی در طول درمان
  • کلیه اقداماتی که ماهیت پژوهشی دارند.
  • ارائه آموزش های ضروری برای استمرار درمان

نحوه ارائه اطلاعات باید به صورت ذیل باشد :

اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب، درد و ویژگی های فردی وی از جمله زبان، تحصیلات و توان درک در اختیار وی قرار گیرد مگر اینکه :

  • تأخیر در شروع درمان به واسطه ارائه اطلاعات فوق سبب آسیب به بیمار گردد. ( در این صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروری، در اولین زمان مناسب باید انجام شود.)
  • بیمار علی رغم اطلاع از حق دریافت اطلاعات، از این امر امتناع نماید که در این صورت باید خواست بیمار محترم شمرده شود، مگر این که عدم اطلاع بیمار، وی یا سایرین را در معرض خطر جدی قرار دهد.
  • بیمار می تواند به کلیه تصاویر اطلاعات ثبت شده در پرونده بالینی خود دسترسی داشته باشد و آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.

حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.

محدوده انتخاب و تصمیم گیری در باره موارد ذیل می باشد :

  • انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائه کننده خدمات سلامت در چارچوب ضوابط
  • انتخاب و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور
  • شرکت یا عدم شرکت در پژوهش های زیستی با اطمینان از اینکه تصمیم گیری وی تأثیری در تداوم و نحوه دریافت خدمات سلامت ندارد.
  • قبول یا رد درمان های پیشنهادی پس از آگاهی از عوارض احتمالی ناشی از پذیرش یا رد آن مگر در موارد خودکشی یا در مواردی که امتناع از درمان شخص دیگری را در معرض خطر جدی قرار می دهد.
  • اعلام نظر قبلی بیمار در مورد اقدامات درمانی آتی در زمانی که بیمار واجد ظرفیت تصمیم گیری می باشد ثبت و به عنوان راهنمای اقدامات پزشکی در زمان فقدان ظرفیت تصمیم گیری وی با رعایت موازین قانونی مد نظر ارائه کنندگان خدمات سلامت و تصمیم گیرنده جایگزین بیمار قرار گیرد.

شرایط انتخاب و تصمیم گیری شامل موارد ذیل می باشد

  • انتخاب و تصمیم گیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه، مبتنی بر دریافت اطلاعات کافی و جامع (مذکور در بند دوم) باشد.
  • پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم گیری و انتخاب داده شود

ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.

  • رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثناء کرده باشد.
  • در کلیه مراحل مراقبت اعم از تشخیص و درمان، باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود. ضروری است بدین منظور کلیه امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی بیمار فراهم گردد.
  • فقط بیمار و گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قـــانون مجاز تلقی می شوند می توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
  • بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهی یکی از والدین کودک در تمام مراحل درمان حق کودک می باشد مگر اینکه این امر بر خلاف ضرورت های پزشکی باشد.

دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.

  • هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است، بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
  • بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت خود آگاه شوند.
  • خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.